Tätä retkeä olenkin jo odottanut. Suunnittelu jäi aikalailla viimetippaan vaikka itselläni olisi aikaa ollut yllinkyllin. Tarkoitus oli nousta saaria pitkin Ahvenanmaalle. Ajankohta päätettiin jo kesän alussa koska ystävämme lähti autolla samaan aikaan Ahvenanmaalle mökille. Meidän ajatus oli, että viikonloppu vietetään heidän luona. Se hiukan venyi, koska kelit olivat erittäin vaihtelevat.

Säitä uhaten lähdimme matkaa kuten olimme suunnitelleet, vaikka säätiedoitus ei kovin hyvää luvannutkaan. Näinhän se on mennyt koko kesän. Otimme varustett sitä mukaan pyörälaukkuihin. Asiaan toi helpotusta se, että ystävämme vei osan kamoista perille ja jouduimme ottamaan vain mukaan se mitä matkalla  tarvitsimme. Pyörät olimme varanneet Turusta Karvisen pyörvuokraamosta. Täältä otettu pyörät jo kolmekertaa ja hyväksi todettu. Fillarit on huollettu ja toimivat hyvin.

Yövyimme ensimmäisen yön Raisiossa, jolloin pääsimme aamusta uusilla silmillä lähtemään. Edellisillalla olimme syömässä iltaa Naantalissa ja todellakin heinäkuun puolessa välissä oli ensimmäinen kaunis kesäilta, jolloin pystyi syömään terassilla. Alla pari kuvaa Naanatalista, joka on erittäin kaunis kaupunki. Ja tunnelma siellä on jollain tapaa kansainvälinen.

x5dTth9zV5vA-E7LfYm3fk1RoFoc9DfpIhlh2kvV

Lähdimmme aamupalan jälkee ajelemaan kohti Merimaskua, jossa jo söimme lounasta rantamakasiineillä, koska tarjolla oli savulohta .=) Ja tokikin emme olleet täysin varmoja kuinka matkan varrella on ruokapaikkoja. Itse en piittaa kovinkaan paljon pikaruuista joten pyrimme välttämään niitä paikkoja. Tästä matkamme jatkui Kohti Velkuaa, josta olikin  ensimmäien lauttamatkamme.

Lautta vei meidät Hakkeenpäähän. Keli oli erittäin hyvä fillaroida puolipilvistä, hiukan seisova ilma muttei satanut. Hakkeenpäästä jatkoimme matkaa Taivasalon ja Kustavin kautta Vuonaisen lauttarantaan. Sopivasti tauotettiin kun kiva paikka matkan varrelle sattui. Tästä jatkoimme sitten matkaa lautalla Brändöön Åvan lauttarantaan. Lauttamatkan aikana keli muuttui ja alkoi sataa. Sade ei haitannut, koska ilma oli lämmin. Yöpaikaksi olimme varameet Fiskettorpalta mökin, joka sijaitsi Körsössä. Pienen poikkeaman jouduimme reitillä tekemään. Matkaa lautalta oli kymmenkuntakilometriä. Mikä ihana olimme myös varanneet saunavuoro. Sauna oli todella hyvillä näkymillä, ihan meren rannassa. Meidän vuoromme oli klo 22-23, joten eipä juuri muita ollut merellä. Nautittavaa, tämän paremmalla paikalla ei voi olla mökki enää.

Mökki oli siisti ja täysin asiallinen. Majoitukseen ei kuulunut aamupalaa, joten pientä särvintä oli omasta takaa. Uni maittoi hyvin.

Seuraavana päivä jatkoimme Torsholman lauttarantaa. Matkalla oleva vanha tanssilava, luisto oli vähän heikko :=)

Aikaa tähän meni noin tunnin. Fillari kulki ja keli oli hyvä. Torsholmasta lauttamatkamme vei Kumlingen ohitte Värdöön rantaan Hummelvikin lauttarantaan. Puuduttava lauttamatka, joten pienet "tirsat" olivat paikallaan. Matka kesti 2,5h. Tuuli sen verran viileää,  ettei tehnyt mieli kannella olla. Värdöstä ajoimme Prästöön ja olimme suunnitelleet siitä menevämme polkupyörälautalla Lumparlandin Lumpoon. Tietomme oli vanhaa ja lauttaa ei mennyt, joten uusi suunnitelma. Taivas oli tummien pilvien peitossa ja tuuli yltynyt joten kartat esiin ja vaihtoehtoja ei ollut kovinkaan monta. Päätimme jatkaa Sundin puolelle lossilla ja siitä eteenpäin. Ystäviemme mökki oli Lemlandin Herröössä, joten matkaa edessä noin reilu 50km. Tankkasimme itsemme ja jatkoimme eteenpäin.Taukokaffeet.

Melko uuvuttava oli Sundin suora reilun vastatuulen ja vaihtelevan maaston vuoksi. Onneksemme taivas repesi ja tuuli tyyntyi, joten mikäs oli fillaroida. Poikkesimme Bomarsundissa ja sovimme menevämme sinne paremmalla ajalla. Tästä matkamme jatkui. Fillarireitti meni hienosti Kastelhomin linnan lähistöltä.

Näihin nähtävyyksiin ei nyt ollut aikaa, koska kello alkoi olla aikapaljon. Fillaroimme kohti Marianhaminaa pieniä pikkuteitä pitkin maaseutua. Maarianhaminaan saakka meidän ei kannattanut mennä vaan Jomalanbyn kohdalla lähdimme kohti Lemmlandia ja Längnäsin satamaa kohti. Herrö sijaisee Lemlandin kärjessä, joten matkamme kulki Flakan kylän kautta sinne. Haittana oli myöhäisen ajankohdan vuoksi se, ettei taukopaikkoja ollut oikein auki enää. Poikkesimme lähikaupassa hakemassa lisää juotavaa ja pientä huikopalaa, jotka söimme taukopaikalla. Lopulta määräpäässä olimme illalla yhdentoista maissa. Sauna oli lämmin joten siitä nauttimaan. Uni tuli ilman pyytämättä.

Viikonlopun aikana lähdimme uudestaa Kastelmolmin linnan alueeseen tutustumaan. Alueella lampaat laiduntivat ja vieressä venesatama.

Erittäin hieno alue oli Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseo.

Alueelle on siirretty vanhoja rakennuksia eripuolelta Ahvenanmaata. Täällä vietetään maakunnan virallisa juhannusjuhlia, joten hieno juhannussalko seisoo pihapiirissä.

Alueella on myös vankilamuseo, jonne emme päässeet sisälle enää.  Samalla reissulla poikkesimme vielä Bomarsundin linnoitusalueella, joka kuuluu Ahvenanmaan kuuluisinpiin nähtävyyksiin. Aikanaan tämä alue on ollut oma pieni kylä. Kävimme Notvikin puolustustornilla myös. Täältä olikin todella hienot näkymät merelle.

Poikkesimme Maarianhaminassa ostoksilla ja ruokailemassa maistellen mm. ahvenanmaan pannukakkua. Pikkuisen muuten on hyvää. Täsät syödään joko vadelma- tai luumuhiillon kanssa. Itse pidin ehkä hiukan enemmän luumuhillon kanssa.

Väkeä oli paljon liikkeellä, koska siihen aikaan vietettiin meripäiviä. Kelit vain oli edelleen vaihtelevat, joten meidän ei tehnyt mieli lähteä rientoihin mukaan. Teimme myös retken Herrön niemenkärkeen jossa oli luonnonsuojelualue. Nuotiolla teimme pientä iltatapalaa.

Teimme suunnitelmaa kotimatkasta muuttaen hiukan reittiä alkuperäisestä. Lähtöaamuna fillaroimme jälleen puolipilvisessä lämpimässä kelissä Lumparlandin Svinön lauttarantaa. Tästä lauttamme vei meidät Degerbyn lauttarantaan Föglön saarelle. Olin tarkistanut google mapista matkan pituuden Degerbyn rannasta Överbyn rantaa josta meidän seuraava lautta lähti.Mapsin mukaan se oli 12 km, joka oli ok, koska aikaa meillä oli käytettävissä tunti siirtymään. Yllätyksenä huomasimme tienviitassa kilometrimäärän olevan 17km, joten isompi vaihde piti laittaa päälle. No voisi miettiä, että mentäisiin seuraavalla lautalla mutta sitä olisi pitänyt odottaa useampi tunti. Tähän siirtymään kuului vielä yksi epävarmuustekijä eli lossimatka. Meidän onneksemme lossi oli rannassa ja ehdimme ajoissa Överbyyhyn ja jäi jopa aikaa :=) Onneksi ei ollut suurta maastovaihtelua vaan fillari rullasi hyvin.

Överbystä lauttamme vei meidät Kökaren saarelle.  Matka kesti 2,5 tuntia.  Täällä meillä oli aikaa noin viisi tuntia, joten ruokailimme ja fillaroimme saaren läpi. Poikkesimme myös yhdellä tilalla, jossa oli pieni tilakahvila. heidän tuotteena oli paikalliset hillot ja siiderit, joiden raaka-ainetta he kasvattivat. Paikka oli Peders Aplagård Osterbyggessä. Näin ymmärsin. Kuvia Kökarestä.

Kökaren saarelta lauttamme vei meidät Korppooseen. Tämäkin matka kesti reilu 2 tuntia. Lauttamatkan aikan olikin alkanut sataa mutta  onneksemme meidän majapaikkamme oli noin viiden km päässä. Olimme varanneet aitan B &B Faffas paikasta. Aitta oli erittäin siisti kuten koko paikka, joten tänne voi toisenkin kerran poiketa. Hinta-laatusuhde oli todella paikallaan. Juuri ympäristöä emme ehtineet katsoa, koska olimme noin klo 22 perillä heillä ja heti aamupalan jälkeen jatkoimme meidän viimeiselle taipaleelle.

Vielä oli fillaroitava Turkuun. Majapaikastamme oli noin 80km Turkuun. Keli oli aika raikas, mutta päivän päälle lämpeni ja taivas selkiintyi. Aamulla jopa pienen sadekuuron saimme niskaan. Tästä sopivin tauotusten jatkoimme Nauvon, Paraisten Kaarina kautta Turkuun.

Korppoosta siirrytään Nauvon puolelle lautalla ja koko Nauvon saaren fillaroijat joutuvat ajamaan hiekkapohjaista pyörätietä. Paikoin se on huonossa kunnossa ja aikalailla raskas ajella suurine maastovaihteluineen. Nauvosta Turkuun olemme aikaisemminkin ajaneet, joten reitti oli entuudestaan tuttu meille. Saavuimme Turkuun hyvissä ajoin enne ystäviemme laivaan, joten kävimme vielä ansaituilla huurteisilla ja syömässä Aurajoen rannassa.

Viikko meni nopeaa ja hiukan jäi vielä hampaan koloon. Muutama saari on käymättä mutta onko se ensi kesän aika mennä sinne vai jotain muuta. Viro kenties. Maisemathan ovat näissä saarissa ja Ahvenanmaalla hienot. Pyörätiet pääosin hyvin hoidettu ja mantereella kiertävät vanhoja teitä, jolloin pääsee todella ihailemaan maisemia. Varsinkin jos kiireettömästi kulkee. Toiset fillaroijat tervehtivät toisiaan kute Lapin hiihtoladuilla. Uuden "vaippahousut" olivat hyvät ja muutenkin varusteet olivat riittävät. Toki kotiin tullessa käytiin ostamassa hiukan paremmat ja kevyemmät sadeasut. Ajatuksen aoli lähteä viikonloppuna vielä Espoo-Porvoo-Espoo reitti fillaroimaan, koska ajoa sinne seudulle on. Säätiedot lupasit kovaa sadetta ja tuulta, joten se jäi nyt toteuttamatta. Omasta kilometritavoiteesta puuttuu vielä, joten ehkä näitä lähitienoita sitten ajellaan.